Hei folkens!
Jeg fant ut at jeg ville gjøre et intervju med Bobby som har drevet Bobbys hair & Cosmetics i snart 30 år! Bobby har fokusert på krøller siden waaaay back og har alltid vært der for oss krølltopper🤗 Mannen bak favorittbutikken min har hatt en fascinerende reise😍
Bobbys – Norges første butikk for krøller
Slik startet reisen
Jeg spilte krikket med en gjeng fra West-Indies som hadde krøller og siden jeg drev med import av klær ba de meg også om å ta inn noen produkter til håret deres. De ikke fikk tak i noe her. Det var en Nato-base her på den tiden og det var masse folk fra hele verden, mange med krøller. Det gikk nedover med kles-businessen min så jeg tenkte «okey, la meg prøve».
Jeg dro til London og kom over en mann som jobbet for en ganske stor grossist (Phils wholsale LTD). Han ba meg bruke et par tusen pund på produkter, jeg brukte ca 20.000 kr. Han ga meg 30 dagers kreditt på det. Helt uten å kjenne meg😲. Noen ganger må du bare treffe riktig folk og ha litt flaks🤩.

Jeg kontaktet Oslo kommune og forskjellige organisasjoner per brev for å informere om at jeg hadde fått inn produkter for krøller. Jeg sendte sikkert 400-500 håndskrevne brev. Og guttungen slikket frimerker😀. Jeg fikk veldig god respons på brevene og produktene. Det gikk raskt word of mouth og plutselig begynte ting å rulle.
Jeg hadde ingen peiling på produkter eller krøller. Jeg måtte lese meg opp. Jeg fikk masse informasjon og litteratur av Phils Wholesale slik at jeg kunne bli dyktig i det jeg drev med. Det var viktig for meg å ha peiling.
Etter et og et halvt år ble jeg kontaktet, via fax😂, av et amerikansk firma som heter Luster Products. Det er de som hadde Pink-serien, PCJ og Designer thouch. Jeg svarte ikke… 😅
Jeg sjekket dem ut og så at de var veldig store. Jeg var sikker på at de ville at jeg skulle kjøpe store mengder produkter, men siden marked her var så lite ville jeg ikke gi meg ut på det. De ga seg ikke og etter en stund ringte en dame meg og spurte hvorfor jeg ikke hadde svart på faxen😅. Jeg fortalte henne at jeg var redd de ville sette store krav på meg. Da begynt hun å le. Hun ba meg komme og ta et møte med dem.
Hun sa at de ville hjelpe meg og de ville lage et event med hårmodeller, dansere, kostymer og hele pakka.
Tre måneder senere møttes vi i London på DET digre kontoret! Det var en omstilling fra mitt 16 kvm butikklokale i grensen😂.
Sharon Thompson (i dag Design Essentials) som jobbet i Luster Products spurte litt om markedet i Norge og jeg sa det var lite. Hun sa at de ville hjelpe meg og de ville lage et event med hårmodeller, dansere, kostymer og hele pakka. De ville betale alt.
Vi la ut en liten annonse i avisen og responsen var massiv. Hele eventet var en sukksess. VG og dagbladet dekket hele eventet. Jeg var til og med på TV 3. Det var da vi kom i gang. Det var ingen vei tilbake etter det☺️.
Reisen fra relaxer til naturlig
Før ble det solgt produkter for de som hadde relaxet hår, men ikke for naturlig. Det er først nå i de 2-4 siste årene at det er blitt mer etterspørsel for produkter for naturlig hår 😊. De merket det tidligere i USA, men vi henger jo litt etter i Norge…😂.
Det som er viktig for oss er å kunne tilby produkter som kundene vil ha. Da vi så at kundene våre ville ha produkter for krøllete hår endret vi sortiment. Vi vil være tidlig ute med å finne nye produkter som vi vet at kundene vil ha.
Nå kommer kundene til oss og tipser oss om produkter vi burde ta inn.
Før var det to store merker for krøller og det holdt. Nå er det så mange nye produkter hele tiden. Grunnet sosiale medier vet kundene alltid hvilke produkter som er på markedet, nesten raskere enn oss😊. Nå kommer kundene til oss og tipser oss om produkter vi burde ta inn.
Dette har Bobbys gjort annerledes
Vi satset på renslighet, produktkunnskap og service fra starten. Det har alltid vært de tre fokusområdene for oss.
Hvis jeg ser at du holder på å kjøpe et produkt som ikke passer deg, så stopper jeg deg!
Vi skal alltid ha en ryddig og ren butikk, god og personlig service og god kunnskap om produktene vi selger😊. En del av servicen vår går på å finne riktig produkt for kundene. Hvis jeg ser at du holder på å kjøpe et produkt som ikke passer deg så stopper jeg deg. Vi selger ikke bare for å selge, kunden skal bli fornøyd☺️.
Det er den innstillingen som har hjulpet oss til å bli best på det vi gjør!
Vi satset tidlig på postordre og sendte produktpakker per post. Kundene bestilte produkter over telefon og guttungen postet pakkene etter skolen. Dette gjorde at vi kunne nå ut til hele Norge lenge før nettbutikkene kom 😎.
Tøffe perioder
Tidligere hadde vi også en salong, det var tøft til tider. Det var vanskelig å få ta i frisører som hadde kunnskapen eller som hadde viljen til å lære.
Vi hadde 30 narkomane utenfor inngangen til butikken i en klynge…
Vi holdt til i skippergata tidligere og på den tiden var det et veldig belastet miljø i området😩. Da slet vi med å få det til og vurderte faktisk å legge opp.
Vi hadde 30 narkomane utenfor inngangen til butikken i en klynge. De sto der hver dag og solgte masse greier. Vi hørte om kunder som ikke turte å komme til oss fordi de ikke kom seg til døra😳. Vi merket det på omsetningen og da måtte vi stille oss selv spørsmålet «hvorfor gjør vi dette?» Heldigvis fikk et nytt lokale og hadde masse kunder som backet oss😍.
Kundeopplevelser
Den rørende
(Bobby)
Det var en mor og far som hadde adoptert en jente. Jeg spurte aldri fra hvor hun var adoptert, det eneste jeg visste var at hun hadde krøller. Jenta var lam fra halsen og ned og hadde utfordringer med hørselen også. Jenta var hos oss fra 3 årsalderen. På den tiden hadde vi salong og vi brukte mange mange timer på å vaske og fikse håret hennes. Det var vann overalt.
Jeg tror vi brukte 10-12 håndkler for å tørke opp vann etter at hun var hos oss. Men jeg var så imponert over den moren. Hun smilte alltid. Jeg så nesten Gud i de foreldrene. Moren reiste en lang vei med et så utsatt barn flere ganger i året, i flere år. Det var bare imponerende. Denne jenta vokste opp foran øynene mine. I dag studerer hun psykologi og hun har fått så mye bedre helse. Hver gang jeg møter henne får jeg en sååå god klem😊.
Det at en mor kan gjøre så mye, for å gjøre livet til barnet sitt bedre er helt utrolig.
Den man husker
(Bobby Jr.)
Vi fikk besøk av en gravid dame og venninnen hennes. De kom inn og fikk sydd på hår, de satt 5-6 timer i stolen og regningen kom på ca. 3.500,-. Da de skulle betale sa de at de ikke hadde penger og måtte ta ut penger i minibanken. Jeg sa at de kunne betale med kort her, men de sa at det ikke gikk og at de måtte i minibanken.
Jeg sendte en kollega sammen med dem for å ta ut penger. De tok ut mye mindre penger enn det regningen faktisk var på og prøve å stikke av fra kollegaen min. Kollegaen min ringte for å få hjelp og kona mi stakk bort for å hjelpe henne. Kona og kollegaen min prøvde å stoppe dem, men da tok hun gravide kvelertak på kona mi😲.
Kollegaen min kom løpene inn i butikken og ba meg om å komme. Jeg kom bort og fikk dem fra hverandre. Jeg ba dem komme tilbake til salongen for å betale for seg. De ble med tilbake og la ca 2000 kr bordet også bare gikk de. Jeg følte ikke at jeg kunne gjøre noe mer siden hun ene var gravid. Jeg fikk tak i politi i gata og fortalte hva som hadde skjedd. Vet ikke hva som skjedde med jentene etterpå…
Det er en episode jeg husker veldig godt, for det var helt kaos😅.
Til slutt
Vi kommer til å fortsette å tilby dere det dere vil ha, så lenge dere trenger og vil ha oss her.
Tusen takk for praten Bobbys! Setter stor pris på at dere er her og alltid har vært her for oss❤️ Bobbys har ofte gode tilbud på produktene vi elsker, så ikke glem å følge med 🥰