Hodebunnens velvære

Hodebunnens velvære

Krølltopper(og co.), la oss snakke om hodebunn! Hvor mange av oss har et forhold til den, og hvor mange av oss vet egentlig hva vi har gjort «galt» når den begynner å gi plager?

I min søken etter hva en sunn hodebunn egentlig er, og hvordan den påvirker håret vårt, kom jeg over en analogi som jeg likte veldig godt. Hodebunnen vår er som en åker, og håret vårt er det som gror på den. Dermed vil gode forhold i hodebunnen ha en naturlig og logisk sammenheng med hvordan håret vårt vokser og har det!

Hodebunnen er, som resten av kroppen vår, dekket av hud. Og er det ikke typisk at det kun er når den gir plager, at vi tenker på at den er der? Irritasjon, kløe, rødhet, flass og hodebunnssopp er noen av plagene vi kan oppleve i hodebunnen, og mange har nok erfaring med en eller flere av dem. Så hvordan kan vi legge til rette for en frisk hodebunn? Her kommer noen grunnleggende tips!

Vask og rens hodebunnen godt!
Dette høres ut som en selvfølge, men allikevel er det mange av oss som har hodebunnsplager som kan komme av at vi ikke renser den godt nok. Huden vår fornyer seg stadig, og kvitter seg dermed med død og gammel hud hele tiden. Hodebunnens døde hudceller kan ligge igjen og tette hårfolliklene. Det vil blant annet føre til det vi kjenner som flass. I tillegg kan det hindre den naturlige oljen fra hodebunnen i å nå ut til håret. Det vil også kunne skape gode vekstforhold for bakterier som kan danne sopp i hodebunnen. Derfor er det viktig at vi er nøye med å vaske hodebunnen godt.

Mange av oss følger «the curly girl method». Det innebærer å droppe sjampo med sulfat i, noe du kan lese mer om her. Men en gang i blant kan det være lurt å bruke en sjampo som faktisk inneholder sulfat, for å få renset hodebunnen ekstra godt! Også kan man ty til en sjampo mot flass så klart! Men jeg liker tanken på å behandle problemet fremfor symptomet, så langt det lar seg gjøre.

Hvor ofte du vasker håret
Hodebunnen trenger å renses godt ja, men alt med måte. Den består av et eget økosystem av bakterier og mikroorganismer i balanse. Vasker vi håret for ofte kan det skape en ubalanse, som ofte kan resultere i tørr hodebunn og kløe. Så dersom du har disse plagene, så kan det være lurt å starte med å redusere hårvask til et par ganger i uken! Gjerne prøv deg litt frem og vær tålmodig. Hodebunnen trenger tid til å tilvenne seg nye rutiner, og kan reagere med å bli det i starten.

Hårprodukter
Hodebunnen til de fleste av oss, tåler som regel de produktene vi bruker på håret og hodet. Allikevel kan det være lurt å vurdere om plager som tørrhet og kløe kan komme av et produkt du bruker. Mange hårprodukter inneholder harde kjemikalier i form av blant annet parfyme! Selv er jeg opptatt av naturlig innhold og lite parfyme og silikoner, når det er mulig å velge bort. Alkoholer kan også virke uttørkende, noe vår skribent Rahiima har skrevet om her.

Vær varsom med oljebruk
Om dere ikke er lei av at jeg prater om olje og hår ennå, (ref: Nå er det no-oil method som gjelder) så bli med videre på det neste jeg har å si. Noen av oss liker å bruke olje i håret, og for de av dere vil jeg tipse om å være obs når det kommer til hodebunnen! Det er ikke kun oppsamlet død hud som kan tett hårfolliklene og porene i hodebunnen. Det samme gjelder for olje! Så dersom du bruker olje i håret, kan det være lurt å sørge for at det kun er håret, og ikke hodebunnen, som smøres inn.
Så vet jeg også at mange av oss er glad i å behandle hodebunnen med olje. Det viktigste er at vi vet hva som funker for oss, så her har jeg absolutt ingen innvendinger. Men til de av oss som gjør det, så er det ekstra viktig med en grundig rens av hodebunnen, for å holde den frisk!

Jeg håper dette var hjelpsomt ❤️ Dere kan når som helst sende ut en melding om det er mer dere lurer på. I tillegg tilbyr vi heart to heart sessions, med tilpasset personlig hjelp, hvis du ønsker det! Book her



Ha en fin uke, så sees vi på Instagram 🔥🔥🔥

Husk å følge oss på instagram. Der skjer det alltid mye spennende🖤

Les flere innlegg!

Krølltopp på reise
Endelig er ferien her, og vi har samlet våre beste tips for å se fresh ut både på håret og på instabildene!
Månedens Krølltopp: Jeg elsker å skrive, og det gjør jeg når enn muligheten presenterer seg!
Chika er en skribent som er lidenskapelig opptatt av å fortelle historier. Når hun ikke sitter og drømmer seg bort, er hun opptatt med å tilbringe så mye tid som hun kan med sin lille datter.
Jeg håper du ser håret mitt, selv under hijaben
Hvordan er krølltoppopplevelsen når man i tillegg bærer hijab? Med enda mindre representasjon, og flere fordommer.
Håret mitt knekker, hjelp!
Å miste hår er normalt, og noe alle uansett tekstur gjør. I gjennomsnitt mister vi mellom 50 og 100 hårstrå hver dag(!).
Månedens profil: Jeg er like vakker med boxbraids eller kort hår🤎
Salamatu er Journalist og programleder. Hennes hverdag handler ikke bare om å snakke om viktigheten av å inkludere funksjonshemmede men den handler også om det å føle seg vel og være fornøyd med den man er.

Create a website or blog at WordPress.com