OMG! Denne gangen snakker vi med en dame som vi har fulgt med på lenge! I anledning black history month så ønsker vi å sette fokus på de som baner vei for de som kommer etter. Som den første svarte burlesque artisten i Skandinavia så er dette noe Marea a.k.a Knockout Noire representerer hver eneste dag.
Før vi starter så la oss ta en titt på hva burlesque er!
Under kan du lese mer om Knockout Noire og hennes reise og ambisjoner med sin burlesque!

Raskt forklart så er en burlesque et litterært, dramatisk og musikalsk kunstform som var ment å forårsake latter ved å karikere andre seriøse verk, temaer eller problemstillinger. Burlesquen blomstert opp i Frankrike og Italia på 1700 tallet. I dag er burlesque også forestillinger i et variert show som kan sees på klubber, teater, cabaret eller andre scener for kunst og formidling. Vi gjenkjenner gjerne burlesque med lettkledde damer og lure jokes, men under overflaten ser vi også viktige temaer og kamper.
Under fortsetter Marea sin historie, fortalt av henne selv.
Savnet svarte kvinner og store kropper
Jeg startet med burlesque i 2009 og har jobbet profesjonelt med det i over 10 år. Jeg er afro latina, oppvokst i USA og Frankrike med skandinaviske, creole, fist nation og kanadiske røtter. Da jeg kom inn i burlesque ble det viktig for meg å representere og vise frem stoltheten i kulturene mine. Jeg savnet svarte kvinner og store kropper og det var da jeg bestemte meg for å satse 100%.
Ved siden av burlesque jobber Marea aktivt for et mer inkluderende kunstmiljø i Norge. Hun sitter ofte i panel og snakker om interseksjonalitet, jobber for skeivt kulturår og ønsker å skape en plass hvor kunstnere fra hele verden kan møtes for å “connecte” og dele erfaringer.
Lite representasjon i Skandinavia
Da jeg kom til Skandinavia synes jeg det var så rart at det ikke var flere svarte kvinner og store kropper. Jeg hadde faktisk tenkt å legge opp, men mangelen på representasjon gjorde at jeg fortsatte! Det er så mye mer mangfold i US og UK, så jeg følte at jeg måtte dra min del av lasset her.
Burlesque og krøller
I starten ville jeg ha den gamle 40-talls Hollywood stilen. Jeg ville representere den gamle hollywood estetikken og som svart kvinne blir alt jeg gjør politisk. Jeg har tributes til Josephine Baker og Lena Horne. Disse hadde ofte rett hår. Denne estetikken var for rett hår. Senere beveget jeg meg inn på 70-tallet for å hente inspirasjon og hedrer også Pam Grier i et av mine show.

Det ligger så mye emosjonelt i kunsten min og etterhvert begynte jeg å tenke på hvordan jeg kunne representere svarte kvinner med rett hår. Jeg så en performance i Tyskland, det var en danser som “fizzet opp” håret sitt og jeg tenkte, hvorfor kan ikke jeg gjøre det samme? Hun hadde krøllet det, så det så ut slik som mitt gjorde naturlig. Jeg begynte å gå “bigger” og jeg kjøpte masse wigs med forskjellige teksturerer for å demonstrere hvor “glam” håret vårt er.
Idag er alle mine acts en “tribute to black women”. Jeg begynte å se på idolene mine og har hentet mye inspirasjon fra Viola Davids blant annet. Det er som regel kroppen min jeg får kommentarer på og ikke håret, så det var en enkel endring med mye betydning å fokusere mer på krøller i mine show. Jeg ser ingen andre som gjør dette, derfor er det vanskelig for meg å slutte.
Knockout Noire var å se på bla. Oslo burlesque festival. Hvis du gikk glipp av det i år så make sure you get i next year🎉Ikke glem å følge å følge knockout Noire på instagram for å få med deg hva som skjer!